Юрій Андрухович, "Рекреації" (1992)
Перший роман "патріарха Бу-Ба-Бу", але й
усієї нової української літератури, яку умовно можна відраховувати від
акту проголошення незалежності. Умовно - бо, наприклад, сама естетика
бубабістів, з якої і виростають "Рекреації", на той час вже цілком
сформувалась.
Компанія молодих поетів-інтелігентів
прибуває в Чортопіль на Свято Воскресаючого Духу, аби опинитися у
просторі тотального карнавалу і перманентних - головне, смислових -
мутацій. Стихія грайливості згодом ще заведе "нову літературу" у глухий
кут, але як на перший роман нової доби - чи не єдиноправильний варіант.
________________________________________
Олесь Ульяненко, "Сталінка" (1994)
Перша - і певно найкраща - прозова річ
Ульяненка, яка наробила чимало галасу і отримала Шевченківську премію,
що рідкість: "головна" літературна премія країни і хороша проза якось
принципово не дружать.
Чи то розгорнута притча, чи то
реалістична історія з подвійним (а друге - точно релігійне) дном: Йона,
натерпівшись в божевільні, втікає звідти в широкий світ, який є лише
збільшеною копією пережитого пекла. Багато девіацій, багато криміналу,
ще більше безнадійної похмурості, в якій десь на денці поблискує
примарна надія. Шкода, що сучукрліт не спробував піти цією стежкою.
________________________________________
Оксана Забужко, "Польові дослідження з українського сексу" (1996)
Текст-емблема дев'яностих, про який чули
всі, але прочитало навіть не половина, хоча й перевидань було рекордно
багато. А ще - текст-кораблетроща, де не ми побачили живу - "порятовану"
- українську мову, ні: де нам лише показали, якою потенційно вона могла
би бути і на що здатна у вмілих руках.
Бо, по суті, "Дослідження" - це не так
пригоди "нової" жінки-поетеси за кордоном і її зведення рахунків -
через проговорення проблем ідентичності, національності, сексуальності -
з усім ХХ століттям, як текст, де головним героєм виступила сама мова.
Україномовний бестселер бути може - це було доведено переконливо і на
роки вперед. Інша річ - хто в змозі адекватно оцінити такий текст.
________________________________________
Валерій Шевчук, "Око прірви" (1996)
В 90-х і 2000-х Шевчук писав чи не
більше за усіх зі свого покоління, але все якось "не туди": двохтомна
автобіографічна сага, сімейна хроніка, літературознавча есеїстика, та
головне - все більше самопторів, де фірмова стилізація набувала рис
абсолютної "речі в собі", чим і знуджувала.
Справжній успіх, здається, трапився з
Шевчуком єдиний раз, коли написавши невеличкий роман про автора
Пересопницького Євангелія, який шукає себе і мандрує до епіцентру нового
сектантського руху, письменник вловив щось іще, окрім достеменної
атмосфери українського Середньовіччя. Дивним чином самі 90-і - з їхніми
новими "лідерами" і старими прокляттями, екстатичною релігійністю і
розгубленою інтелігенцією - знайшли тут своє прекрасне відображення.
________________________________________
Володимир Діброва, "Бурдик" (1997)
Широко відомий у вузьких колах у 80-х і
на початку 90-х, Діброва у 93-у їде в США, де продовжує писати, але на
батьківщині з тих пір про нього говорять все менше. І навіть премія
"Книга року ВВС" за роман "Андріївський узвіз" майже нічого не змінила.
Правда, "Бурдик" був помічений, і не
дарма - у ньому квінтесенція методу письменника, іронічність і
дотепність з тужливістю навпіл, "інтелігентська" проза ще одного
втраченого покоління, дуже автобіографічна і така, що з "андеграундної"
перетворюється на літературу шановану, але все одно "бічну": глибока,
майстерна - і тиха. Делікатна. В Росії текстів такого штибу - "прощання з
химерною імперією і собою колишнім" - вийшло дуже багато. У нас, слава
богу, був хоча би Діброва.
________________________________________
Юрко Іздрик, "Воццек" (1998)
Пік і вершина Іздрика, після яких,
правда, були ще хороші "Подвійний Леон" і "АМтм", але до звершень
"Воццека" ніщо вже не дотягнуло. Говорити, про що текст, справа марна -
тут вся штука в тому, як це написано і з чого воно зроблено.
Фрагменти, сни (і фрагменти снів також),
чужі цитати, свої автокоментарі, абсолютна ненадійність наратора,
якого, насправді, і нема, бо говорить - от дійсно, сама - вся культура
як така, культура в сучасному її стані, а персонаж постає лише її
функцією. Хоча й менш трагічним від цього він не стає, якраз навпаки.
Якщо і було щось, що ми схильні називати українським постмодернізмом
90-х, то "Воццек" є його найточнішим втіленням.
_______________________________________
Юрій Покальчук, "Те, що на споді" (1998)
Наш наймолодший шістдесятник, блискучий
перекладач (Борхес-Кортасар-Льоса) і прекрасний прозаїк залишив напрочуд
мало "повноцінних" романів, напевно, лише один - "І зараз, і завжди".
Головний доробок - численні книги оповідань і повістей, хоча деякі з них
- за концентрацією наскрізних тем і пануючою атмосферою - цілком можна
назвати нетиповими романами.
От і "Те, що на споді" найкраща тому
ілюстрація: на позір збірка оповідань, де все крутиться довкола "споду",
найвигадливіших сексуальних фантазій і найсміливіших їх реалізацій, але
по факту - таки роман, роман в оповіданнях: зухвалий, але не брудний.
Не Жене. Молоде покоління добре засвоїло уроки Покальчука, просто що
увагу звернуло на теми і образи, а не на віртуозність. Біда.
________________________________________
Юрій Винничук, "Мальва Ланда" (2000)
Провокатор і вправний стиліст, Винничук
на зламі тисячоліть видав на гора свій opus magnum, роман, з яким ім'я
письменника асоціюється чи не найбільше, - "Мальва Ланда".
Грандіозно вигадана і прекрасно написана
книга, настільки ж фантастична, наскільки й мало на що схожа: чоловік
середнього віку, пан Бумблякевич, намагаючись відшукати сліди таємничої
поетки, потрапляє на Смітярку, яка не просто місце концентрації
химерностей усіх мастей і віддтінків, - це цілий космос і навіть більше.
Море Борщів і звабливі карлиці, еротика і авантюри, фірмовий гумор і
несподіваний трагізм - у Виннчичука є для всіх, і він не боїться щедро
тим ділитись. От дійсно - надмірна книга.
________________________________________
Олександр Ірванець, "Рівне/Ровно" (2001)
Хороша, міцно спрацьована іронічна
антиутопія від автора "Любіть Оклахому" - жанр, якому, як це не дивно,
не судилося набути тут достойної реалізації: на "Великий простір"
Мельника і "Час смертохристів" Щербака зважати злочинно, а "Хвороба
Лібенкрафта" того ж Ірванця, хоч і цікава, але багато в чому вторинна.
"Рівне/Ровно" ж являє собою компактну - і
як наслідок, позбавлену стилістичних і композиційних провисів -
фантазію на тему розділення одного цілком впізнаваного Міста цілком
конкретною Стіною, коли одна частина набуває ознак "європейськості", а
інша залишається "соціалістичною". Хоча окремій людині може важити і те,
і те - батьківщину, як і спогади, не обирають. Злободенна штука.
________________________________________
Любко Дереш, "Культ" (2001)
Перший - і дуже ранній - роман в
минулому "молодої надії" сучукрліту виявився також і його найкращим
текстом: у "Поклонінні ящірці" (написаній, насправді, раніше) ще щось
таке є, але далі - з невеличкою зупинкою в "Намірі!" - все понеслося
бозна-куди.
Студент-випусник їде в галицьку
провінцію, аби стати викладачем біології, а там його чекає не лише
неповнолітня зваба, але й зваба куди серйозніша: бажання дістатися
остаточної істини, розширити межі свідомості і
побачити-те-що-одразу-все-і-ніщо. З супутнім вживанням різноманітних
речовин, невідступною в таких справах містикою і побутовим потягом до
космогоній. Насправді, нічого аж такого: середня фантазія, неохайна
композиція, замість майстерності - запал і кураж. Але - живо,
життєздатно. У епігонів не було і цього.
________________________________________
Тарас Прохасько, "НепрОсті" (2002)
Третій в гроні найталановитіших
іванофранківців, вони ж представники "станіславівського феномену", -
поруч з Андруховичем й Іздриком. Прохасько пізно стартував, але як
почав, то вже аж понеслося: "НепрОсті" - це не лише (ох-ох) Маркес
галицько-карпатського ландшафту, але й яскраве свідчення того, що
Україна таки "не одна", їх декілька, і зродитись на таких просторах може
щось цілком самобутнє.
Так, магічний реалізм, вочевидь, химерна
проза, без сумніву, центральноєвропейська література - але є й щось
своє, те, що робить з тексту про безкінечний колообіг декількох типажів
(які й звуться однаково) необхідну лектуру для будь-кого, хто хоче
причаститися головними звершеннями нової української літератури.
________________________________________
Юрій Андрухович, "12 обручів" (2003)
На думку дуже багатьох досить
проникливих людей, саме "12 обручів" є найкращим романом української
незалежності - таким, що за нього не просто не соромно, а яким навіть
пишатися можна. В будь-якому разі, це останній на сьогодні повноцінний
роман Андруховича, який символічно закриває собою епоху умовного
розквіту української літератури в 90-х і сповіщає про прихід страшенно
проблемних 2000-х.
Карл-Йозеф Цумбруннен, який мандрує
Центрально-Східною Європою і намагається осягнути Україну; Богдан-Ігор
Антонич, який не живе - горить; сам письменник, який витискає все з
бубабістської естетики, з зусиллям переступає через неї - і зупиняється,
здивований і сумний: смерть неуникна, і радше вона - а не перманентне
святкування життя - є логічним і закономірним додумуванням думки до
кінця. Трагічна книга.
________________________________________
Марія Матіос, "Солодка Даруся" (2004)
Роман, який сповістив про те, що
українська масова - і не обов'язково низькопробна і бульварна -
література цілком може бути: планка у сто тисяч накладу, яка була взята
"Дарусею" досить швидко, найкраще тому підтвердження.
Сентиментальний роман, що він оповідає
про людей, яким не пощастило жити в історичні часи на "кривавих землях"
(під час Другої світової на Галичині), і про їхніх дітей, яким бурі
великої історії буквально потрощили життя, мертво закріпився у списках
книг, які українці полюбили одразу і надовго. Ще геть не "нацреалізм" і
не той тип текстів, де намотування жил на лікті стане самоціллю
(Дашвар), - але скоре пришестя і першого, і другого відчувається тут
уповні.
________________________________________
Сергій Жадан, "Депеш Мод" (2004)
Це було зрозуміло ще з "Біґ Маку", але
"Депеш мод" остаточно переконав: Жадан не лише першосортний поет, але й
достобіса талановитий прозаїк. Історія про трьох друзів, які вирушають
вулицями і околицями всуціль сюрреалістичного міста, аби повідомити
четвертому прикру новину, стала тим текстом, який привернув до
україномовної прози чималу кількість головне молодих читачів, які про
таку раніше і не підозрювали.
Гімн чоловічій дружбі, плач за втраченим
поколінням, найточніший зліпок химерних 90-х, лівацько-романтична
історія нереалізованих ідеалів - все це тут є, хоча й не тільки. "Депеш
мод" - це той випадок, коли ми реально повірили розмовній мові
персонажів. Чи не вперше. І чи не в останнє.
________________________________________
Анатолій Дністровий, "Пацики" (2005)
Така собі симетрична відповідь Жадану,
де не Харків, а Тернопіль, не 90-і, а кінець 80-х, і не маргінальні,
бидлувато-інтелігентного вигляду хлопці, а члени молодіжних банд.
Соціальна депресія, відсутність соціальних ліфтів, важкі підлітки з
важких сімей у важкі часи - Дністровому занадто важать його історії, і
на вівтар реалістичного сюжету кладеться і стилістика, і композиція в
купі з темпоритмом.
Роман, якому б треба було з'явитися на
початку 90-х, але який прийшовся до двору і в 2000-х, коли музику
замовляла (псевдо)автобіографічна література. До Селіна - як і до
Скорсезе - Дністровому ой як далеко, але, в умовах хронічної нездатності
нашого літпроцесу продукувати притомний - і необхідний - реалізм,
"Пацики" вирізняються вкрай вигідно.
________________________________________
Галина Пагутяк, "Слуга з Добромиля" (2006)
Лише споконвічною вселенською
несправедливістю можна пояснити той факт, що письменниця класу Пагутяк
залишається у нас настільки маловідомою. А якщо й згадується, то як
автор текстів "готичних" і "фентезійних". Так, авторка відверто
симпатизує цим регістрам, але зводити все до цього ну ніяк не виходить.
Галицька Русь, монастирі, князі - і ХХ
століття, НКВС, репресії. Зв'язує це все докупи фігура Слуги -
тисячолітнього опира і оборонця краю, амбівалентного по своїй суті (все
таки опир), але страх, якого симпатичного в реальності. За довгі руки
письменниця витворила цілий окремий світ з наскрізними мотивами і
героями, в якому своє місце знаходять і фольклорно-готичні елементи, але
де головною, все ж, виступає чистопородна - і міцно замішена на історії
- літературна фантазія.
________________________________________
Таня Малярчук, "Згори вниз. Книга страхів" (2007)
З Малярчук знову та ж сама історія:
ранній - "Згори вниз" лише друга її книга - успіх і неможливість у
майбутньому ще раз дорости до продемонстрованого рівня. Хоча й написавши
лише один цей роман, письменниця залишилася б в українській літературі.
Перед нами історія про те, як дівчина
стає Жінкою, а світ довкола демонструє свої таємні потуги і глибинні -
хай і сто разів дивовижні - закономірності. Химерна - але ефектна і
зовсім не випадкова - суміш прози Прохаська і фантазій Пагутяк,
"молода", але геть не наївна література. Малярчук тут - зріла
письменниця, яка просто дуже рано написала, можливо, свій найкращий
текст. Теж по-своєму трагедія.
________________________________________
Михайло Бриних, "Шахмати для дибілів" (2008)
Роман Бриниха - хоча тут можна було б
вигадати й інше слово - оповідає про культового нині доктора Падлючча,
великого авантюрника і неперевершеного знавця шахового мистецтва: текст
укомплектовано зображенням і аналізом партій, та й взагалі - роздуми
довкола найтяжчого спорту становлять той центр, біля якого групується
все інше "щось".
Фішка Бриниха - всепроникний віртуозний
суржик, який реально працює і є дійсно смішним на рівні окремого тексту
(виданого в потрібний момент), і повністю розтрачує весь потенціал, коли
перетворюється на постійний письменницький метод, все очевидніше
сигналізуючи про критичне безсилля. "Шахмати" - вигадливі і талановиті -
мали б, по-хорошому, закривати тему назавжди. На жаль, так не сталось.
________________________________________
Оксана Забужко, "Музей покинутих секретів" (2009)
Ще один роман, який з усією
наполегливістю претендує на статус нашого "всього" за підзвітний період.
Воно й зрозуміло: гіганська - там фізично щось коло 800 сторінок - сага
про ХХ століття, де любов постійно скріплюється кров'ю, людські долі
намертво переплітаються з долею країни, давні сімейні таємниці
невідступно впливають на покоління нащадків, а логіка історії випробовує
героїв на міцність, постійно підсовуючи ефемерні шанси на порятунок.
Дві майстерно скручені сюжетні лінії
(Друга світова - наш час), впізнавана героїня (привіт з "Досліджень"),
більш, ніж впізнавана мова: "Музей" постає текстом могутнім,
непересічним - і від того сповненим серйозним відсотком невиправданих
амбіцій і приперченим цілком зрозумілою історіософською тенденційністю.
Роман склався, але ж хотілося таки "вау!".
________________________________________
Василь Шкляр, "Залишенець. Чорний Ворон" (2009)
Ось вона - остаточна легітимізація
"нацреалізму" як жанру і світовідчуття: той же соцреалізм, але замість
"радянський" підставляєш "український", замість "класовий" -
"національний", вибираєш героїв з іншого табору - і вуаля, фокус вдався:
ще один - вже відчутно чоловічий - бестселер, який можна продати цілком
радянським накладом, готовий.
Часи пост-революційних визвольних
змагань, останні їхні акорди - коли вже все зрозуміло, але приречена
повстанська боротьба ще триває. Окремі території і загони з отаманами
ще тримаються - тим легендарнішою буде їхня слава. Видно, що Шкляр щиро
любить своїх героїв, знає архіви, хоче поділитись, але біда в тому, що
нам любити цих героїв якось не випадає: тут треба або бути добряче
шовіністом, або ж значно менш культурнішою особою. Така дилема грає геть
не на користь автора, хоч текст і відчутно "заряджений". Ненависть-бо
теж серйозна емоція.
________________________________________
Ліна Костенко, "Записки українського самашедшого" (2010)
Роман, головна реакція на який у
більшості притомного поспільства була однаковою - глибоке здивування: і
не так фактом, що Костенко видала велику прозу, як самим форматом цієї
книги.
Перед нами записки тридцятилітнього
програміста(!), який переживає серйозні сімейні і особистісні (пошук
призначення, шляху, доцільності) драми, паралельно - або й як наслідок
загальної атмосфери - занотовуючи в досить істеричний спосіб
трагічно-катастрофічні події, що трапляються в усьому світі.
По суті - історія духовного преображення
в декораціях пізнього Кучми і початку першого Майдану. По факту - набір
сюжетних штампів і загальних місць, збірка афоризмів, через які
незручно, і сентенцій, яким не віриш. Якщо "Записки" й не постали
фінальним крахом ілюзій щодо нашого письменницького шістдесятництва, то
статус пророка щодо окремої людини підірвали повністю. А треба ж було
так небагато - "просто" видати власні роздуми, не ховаючись за оповідачем і не роблячи з цього художньої літератури.
________________________________________
Сергій Жадан, "Ворошиловград" (2010)
Поза всяким сумнівом - найкращий роман
Жадана (і один з трьох-чотирьох най-найкращих романів незалежності),
який колись цілком несподівано виборов перемогу на "Книзі року BBC" у
"Музею" Забужко, а того року вже абсолютно прогнозовано був названий
тією ж установою "Книгою десятиліття".
"Ворошиловград" - дуже жаданівський
роман, із абсолютно упізнаваним набором сюжетних тем (розборки,
кримінал, рейдерство, 90-і), фірмовою атмосферою (щемка ностальгія за
демонстрації абсолютно монструозних речей) і "своїми" героями. Що дивує,
так це аранжування, загальна оркестровка: перед нами немов зацілілий
зразок імпресіонізму, який хоч і розповідає геть "не про те", але
майстерним у своїй чистоті бути від того не перестає. Дуже реалістчино,
дуже поетично, дещо хаотично, але ж все прошито вселенською тугою і
щирим здивуванням перед життям - як не крутіть, непересічна річ.
________________________________________
Юрій Винничук, "Танго смерті" (2012)
Спроба Винничука вирватися з комфортної і
обжитої зони віртуозних "стилізацій" на обшири серйозного історичного
роману більш, ніж вдалася: перемога на "Книзі року ВВС" і підвищена -
якщо не істерична - увага з боку довкола-літературної спільноти тому
промовистий доказ.
З одного боку, всі небезпеки зрозумілі:
міжвоєнний Львів, Голокост, четверо друзів різних національностей, які
намагаються зберегти в собі хоч щось людське, - і містична лінія, КДБ,
80-і роки, спроба все це якось заримувати. Хоча з іншого, Винничук
проходить ці спокуси достойно і навдивовижу малою кров'ю: хай всю
"химерність" він з прози витравити і не може, але й з реалістичністю
проблем у нього не виникає. Хороший - твердою рукою написаний - роман.
________________________________________
Софія Андрухович, "Фелікс Австрія" (2014)
Останній на сьогодні роман, який без
застережень хотілося внести у цю добірку. Текст, який з усією
очевидністю демонструє: очікувати хорошої - добротної, свіжої,
майстерної - прози варто не лише від покоління "батьків".
Софія Андрухович, насправді, зробила
маленьке диво: з матеріалу, що його давно вже замацали хвацькі продавці
"західняцького" колориту (Австро-Угорщина, Франц-Йосиф, місцева кухня,
інша чуттєвість, благородний присмерк великої цивілізації) письменниця
вибудовує цілком модерністський текст - без вселенських претензій, але
розумний, тонкий і позбавлений усього зайвого. Ну й історія кохання, яка
вивищується до метафори, не забуваючи при цьому вражати своєю щемкою
патологічністю. Ручна робота.
Див.: http://www.theinsider.ua/art/moya-malenka-nezalezhnist-24-znakovi-ukrayinski-romani/
Немає коментарів:
Дописати коментар