Усе
більше бібліотекарів щоденно використовують ІКТ та інтернет у роботі.
Паралельно змінюється їхнє сприйняття власної суспільної ролі: тепер
вони роблять акцент на нових послугах для громади, а не традиційних
функціях, таких як видача книжок. У цьому впевнилася програма
«Бібліоміст», підбивши підсумки другої хвилі національного опитування
бібліотекарів, що мало на меті визначити вплив програми на бачення
бібліотекарями власної професії та ролі у суспільстві.
Зокрема,
опитування довело, що тепер бібліотекарі приділяють більшу увагу
задоволенню потреб громади, а також вважають послуги на основі ІТ
обов'язковим компонентом своєї роботи.
Респонденти
другої хвилі зазначили, що в них налагодилася співпраця з іншими
закладами та особами, у тому числі завдяки «участі у програмі
“Бібліоміст”», «новим партнерським зв'язкам та пошуку спонсорів»,
«використанню ПК та інтернету», а також «кращій організації публічних
заходів». Крім того, бібліотекарі назвали найвизначніші інновації в
їхніх закладах за останні два роки.
За
даними дослідження, змінився також профіль респондентів, тобто їхній
світогляд та навички. Збільшилася кількість «прогресивних»
бібліотекарів, що кваліфіковано надають послуги на основі ІТ, навчають
відвідувачів онлайн-спілкуванню з колегами, просувають власні послуги та
шукають додаткові джерела фінансування. Зменшилася частка спеціалістів,
що фокусуються на наданні відвідувачам інструкцій та довідок, а також
проведенні заходів. Не змінилася кількість прибічників традиційних
послуг та функцій збереження книжок і приміщення і збільшення книжкових
фондів і книговидачі.
Аби
проілюструвати деякі загальні тенденції у новому сприйнятті
бібліотекарями власних закладів, нижче пропонуємо декілька відповідей на
запитання дослідження.
Відповідаючи
на запитання про роль бібліотек в українському суспільстві, один із
респондентів зазначив: «На даний момент ми більше є рупором влади, ніж
нам би цього хотілося. Повинно бути більше реклами. Хоча до бібліотеки
ходить багато людей. Треба зробити так, щоб прийшли ще ті, хто не знає
[про наявні нові послуги]».
Інша
бібліотекар поділилася думкою про те, які зміни необхідні в бібліотеках:
«Я хотіла би, щоб було безкоштовно, і щоб був більший доступ до
комп'ютерів. Графік роботи не до 18-ї, а до 19-ї, і на вихідних. Що ще
змінити, не завадило би спитати читачів, бо це їм краще видно. Хотілося б
сучасний дизайн».
Розмірковуючи про
зміни світогляду бібліотекарів, одна з респонденток розповіла, що у
співробітників її бібліотеки для дітей виникла ідея лялькового театру:
«За 1,5-2 роки вони його самостійно створили. Створюють самі декорації,
яким багато хто позаздрить. Вони за місяць проводять до 50 вистав. У
день роблять по 2-3 вистави. Записуються наперед школи, дитячі садки щоб
туди попасти. Люди на голому ентузіазмі, додатково нічого не отримують,
витрачають власні кошти на закупку матеріалів для виготовлення. Там
навіть бухгалтерія задіяна!».
Це лише
деякі тенденції, виявлені в ході опитування бібліотекарів програмою
«Бібліоміст». У результаті були зібрані важливі дані, що дозволяють
оцінити масштаби змін у професійній філософії бібліотекарів, що є одним
із рушіїв трансформації суспільної думки про роль бібліотечних закладів
та їхніх працівників.
Немає коментарів:
Дописати коментар